۳۱ تیر ۱۳۹۷

شمس مستوفی در نشست "رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویداد":

در حال حاضر افکار عمومی، رسانه‌ها را شکل می‌دهند

سردبیر روزنامه همشهری گفت: امروزه با وجود رسانه های جدید این افکار عمومی هستند که محتوای رسانه ها را شکل می دهند.

اولین نشست از سلسله نشست های «رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویداد» با حضور شهریار شمس مستوفی سردبیر روزنامه همشهری، صادق زیبا کلام محقق و پژوهشگر و جمعی از فعالان حوزه رسانه ای برگزار شد.

در این نشست شهریار شمس مستوفی با بیان اینکه یک رسانه مکتوب نمی تواند فقط مبتنی بر خبر باشد، تاکید کرد: رسانه های مکتوب باید تحول پیدا کنند و تحلیل، یادداشت و دیدگاه داشته باشند.
وی افزود: رسانه ها در حقیقت به عنوان رابط دولت و ملت هستند؛ ولی در طی سال های طولانی آنها فقط رابط دولت بودند و همیشه جای رابطه بین ملت و دولت در رسانه ها مگر در دوره های خاصی از زمان مثل انقلاب مشروطه خالی بود.
سردبیر روزنامه همشهری یادآور شد: با ظهور فضای مجازی این اتفاق افتادکه خود مردم به رسانه های قدرتمندی دست پیدا کردند که این خلاء را پر کردند و آنقدر پررنگ شدند که بقیه رسانه ها را نیز دنباله رو خود کردند .
شمس مستوفی خاطرنشان کرد: این فضا  برای دست اندکاران رسانه های رسمی این سوال را ایجاد کرد که ما در این فضا چه کنیم؟ آیا رسانه های رسمی باید بازتاب دهنده رویداد باشند یا نه؟آیا در دنیای عمومی رسانه ها هستند که افکار عمومی را شکل می دهند یا برعکس؟ و در پاسخ باید گفت با وجود رسانه های جدید و مطرح شدن رسانه ها به عنوان رابط ملت با دولت این رسانه ها هستند که افکار عمومی جامعه را شکل می دهند.
وی افزود: در یک زمانی که فضای رسانه ای باز شد، رسانه های رسمی توانستند فضای افکار عمومی را در دست بگیرند و تاثیر گذاری خوبی داشته باشند ولی پس از آن به دلایلی این شرایط تغییرکرد که یکی از تبعات آن در همان زمان این بود که، در حقیقت یک فضای مجازی و گستره وسیعی از تکنولوژی و اینترنت در اختیار مردم قرار گرفت و به سرعت رشد کرد و اتوماتیک جایگزین رسانه های رسمی شد.
سردبیر روزنامه همشهری با تاکید بر اینکه این موضوع، شکاف بین رسانه های رسمی و دیگر رسانه ها را در جامعه ما جدی تر کرد،  گفت: در کشورهای دیگر رسانه های رسمی داشتند کار خودشان را می کردند و از این فضا استفاده می کردند و مردم به آنها اعتماد لازم را داشتند و با وجود فضاهای جدید اطلاع رسانی موضوعی مورد وثوق مردم قرار می گرفت که این رسانه های رسمی پشتوانه آن بودند؛ مثلا در ژاپن رسانه های رسمی تولید کننده محتوا هستند و  رسانه های جدید از تولیدات آنها استفاده می کنند .
وی خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی با توجه به همه جهات، رسانه های ما نه تنها شکل دهنده افکار عمومی نیستند بلکه در بسیاری از موارد وقتی به رسانه های مکتوب یا صدا و سیما مراجعه می کنید می بینید که ریشه و خبر آنها از همان رسانه ها ی مجازی تامین می شود و آنها تعیین می کنند که چه اتفاقی بیفتد .
شمس مستوفی در توضیح این موضوع گفت: مثلاً وقتی اتفاقی در اینستا و توییتر می افتد و خبری در آن به درست یا غلط منتشر می شود، رسانه های رسمی یا مکتوب به دنبال آن خبر، یک سری مواردی را تهیه می کنند و بعد نهادهای رسمی سعی می کنند که آن موضوع را توضیح دهند و یا تکذیب و تایید می کنند .
سر دبیر روزنامه همشهری در ادامه گفت: سوال ساده برای من به عنوان یک فعال رسانه این است که چه اتفاقی افتاده که آنچه که من مخابره می کنم تاثیر گذار نیست اما آن چیزی که آن فرد رسانه مجازی منتشر می کند تاثیر گذار است؟ و در پاسخ باید گفت ما پیام دهنده های رسمی نه کانال های ارتباطی را خوب می شناختیم و نه بلد بودیم از آن درست استفاده کنیم . اینها مسائلی است که باید به آن توجه شود و تصمیمات جدی در مورد آن گرفته شود.
شمس مستوفی تاکید کرد: ما تا زمانی که اطلاعات دقیق و شفاف و با صداقت به مخاطب ندهیم هیچ وقت نمی توانیم اعتماد مخاطب را جلب کنیم و اگر نتوانیم اعتماد را جلب کنیم اصلا مهم نیست که ما بازتاب رویداد می دهیم یا نمی دهیم .

این سلسله نشست ها توسط مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری شورای اطلاع رسانی دولت و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار می شود.

کلمات کلیدی:

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>