• ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    تلویزیون در ایران ابزار ترویج یک گفتمان خاص از روایت شهروندی است

    عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه صدا و سیما گفت: در چند سده اخیر، در کشور شاهد تقابل جریان‌های فکری تشیع، تصوف، گرایش به غرب و گرایش به باستان‌گرایی بوده‌ایم. از دوره صفویه به بعد، تقابل دو جریان تشیع و تصوف آغاز شد و در ادامه دو جریان دیگر یعنی گرایش به غرب و باستان‌گرایی، وارد این عرصه تقابل شدند. در دوران پهلوی قرار بود انهدام گرایش و جریان تفکر تشیع و تصوف در قالب شوونیستی اتفاق...

    ادامه مطلب
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    حقوق شهروندی یک پروژه فرهنگی-ارتباطی و ترویجی است

    مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه دولت جهت التزام خود به رعایت قانون اساسی در فصل حقوق ملت به جای قانون‌گذاری مجدد، به اعلام التزام خود در مقابل مردم و در فضای علنی نیاز دارد، گفت: امیدوارم جامعه ما بتواند در التزام بیشتر دولت‌ها به حقوق شهروندی گام بردارد که در این صورت می‌تواند به تدریج  به موفقیت دست یابد....

    ادامه مطلب
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    آگاهی مردم از حقوق شهروندی توسط رسانه‌ها منجر به «توسعه» می‌شود

    مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: منشور حقوق شهروندی و ارتباطات در یک پیوند دوگانه با همدیگر قرار می‌گیرند، نقش رسانه‌ها در اجرای این حقوق بسیار مهم است و به نظر من می‌توان از منشور حقوق شهروندی به عنوان یک زمینه مثبت برای بالا بردن فضای رسانه‌ای و مطبوعاتی استفاده کرد.

    به گزارش عطنا، نشست مجمع سالانه انجمن ایرانی مطالعات...

    ادامه مطلب
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    «ژورنالیسم تحقیقی» می‌تواند زمینه‌ساز تحقق حقوق شهروندی در رسانه‌های عمومی باشد

    استادیار دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: بازنمایی گوناگون حقوق شهروندی در رسانه‌ها و به عبارتی تمرکز تلویزیون برخود و بر نقش نهادهای دیگر در تحقق حقوق شهروندی از جمله حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، آزادی و امنیت شهروندی، دسترسی به اطلاعات می‌تواند به تحقق این حقوق کمک کند.

    به گزارش خبرنگار عطنا، نشست مجمع سالانه انجمن ایرانی...

    ادامه مطلب
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    حقوق شهروندی به کمیت و کیفیت ارتباطات جمعی کمک می‌کند

    استاد حقوق دانشگاه شهیدبهشتی گفت: در نظر گرفتن رسانه‌ها به مثابه شهروند از نظر حقوق و از جمله حق آزادی بیان، نقش تسریع‌کننده رسانه‌ها در حقوق شهروندی و کمک این حقوق به کمیت و کیفیت ارتباطات جمعی مباحثی هستند که حقوق شهروندی و رسانه‌ها را به هم مرتبط می‌سازند.

    به گزارش خبرنگار عطنا، نشست مجمع سالانه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با موضوع...

    ادامه مطلب
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    تخطی صدا و سیما از قانون اساسی به معنای نقض حقوق شهروندی است

    حقوق‌دان و کارشناس رسانه با بیان اینکه امروزه در جامعه رسانه‌ای شده، اطلاعات به سرعت نور عبور می‌کنند و آزادی رسانه و گردش اطلاعات یک ضرورت حیاتی است، گفت: با وجود اینکه ارتباط بین حق شهروندی و رسانه روشن است و به معنای آزادی، استقلال و امنیت رسانه است اما مسئله اصلی، عدم درک وضع موجود جهان رسانه‌ای شده توسط ساختارهای حکومتی است.

    به گزارش خبرنگار ادامه مطلب

  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    چگونه در سیلاب اطلاعات شنا کنیم و غرق نشویم

    در جهان بيش از سه‌ميلياردو ٨٣٨ ميليون نفر، کاربر اينترنت هستند. مغز انسان سوت مي‌کشد، وقتي مي‌شنود که در هر دقيقه، بيش از ١٥ ميليون متن، يعني هر روز ٢٢ ميليارد متن، در فضاي مجازي ارسال مي‌شود. هر روز صدها ميليون نفر، با موبايل خود عکس و فيلم مي‌گيرند يا متن ارسال مي‌کنند. روزانه بيش از ٣٨٠ ميليارد ايميل، بين افراد رد و بدل مي‌شود. همه‌چيز در حال ثبت و ضبط است. دولت‌ها، نهادها،...

    ادامه مطلب
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

    زدن تیشه به ریشه نهادهای روزنامه‌نگاری با جعلی‌نامیدن خبرها

    سعید ارکان‌زاده یزدی: اخبار جعلی یا «فیک‌نیوز» در 2سال گذشته به یک موضوع بحث‌برانگیز در عرصه رسانه‌ای غرب ـ به‌خصوص در آمریکا ـ تبدیل شده است. گاهی گفته می‌شود که کشورهایی با همین اخبار جعلی، در انتخابات دیگر کشورها دخالت کرده‌اند و گهگاه نیز این‌طور شنیده می‌شود که دولت‌ها با جعلی‌خواندن اخبار رسانه‌های ریشه‌دار، می‌خواهند از قدرت رسانه‌ها بکاهند. مهدی سمتی ـ استاد و...

    ادامه مطلب
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    مرور کارنامه دنیس مک کوئیل در حوزه مطالعات ارتباطی

    «امروز صبح، ما خبري دريافت کرديم که مي گفت دنيس مک کوئيل درگذشته است». سه روز پيش از آنکه دانشکده تحقيقات ارتباطات دانشگاه آمستردام، بيانيه خود را با اين جمله آغاز کند، دنيس مک کوئيل ٨٢ ساله انگليسي، محقق مشهور علوم ارتباطات، در ٢٥ ژوئن مصادف با چهارم تير درگذشته بود.
    ادامه مطلب
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    فرهنگ خرید و عضویت در شبکه های اجتماعی

    ایا کسانیکه عضو شبکه های اجتماعی هستند بیشتر از افرادی که عضو شبکه های اجتماعی نیستندخرید می کنند؟ یا به مراکز خرید می روند؟
    برای پاسخ به این پرسش ما نتایج تحقیقی که در باب مراکز خرید در تهران در دست انجام داریم مورد استفاده قرار می دهیم. بخشی از این تحقیق با روش پیمایش و نمونه 2200 نفری در مناطق 22 گانه تهران انجام شده است.
    نتایج نشان می دهد بیشتر کسانی که به مراکز خرید سر می زنند و...

    ادامه مطلب