• ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    «ژورنالیسم تحقیقی» می‌تواند زمینه‌ساز تحقق حقوق شهروندی در رسانه‌های عمومی باشد

    استادیار دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: بازنمایی گوناگون حقوق شهروندی در رسانه‌ها و به عبارتی تمرکز تلویزیون برخود و بر نقش نهادهای دیگر در تحقق حقوق شهروندی از جمله حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، آزادی و امنیت شهروندی، دسترسی به اطلاعات می‌تواند به تحقق این حقوق کمک کند.

    به گزارش خبرنگار عطنا، نشست مجمع سالانه انجمن ایرانی...

    ادامه مطلب
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    حقوق شهروندی به کمیت و کیفیت ارتباطات جمعی کمک می‌کند

    استاد حقوق دانشگاه شهیدبهشتی گفت: در نظر گرفتن رسانه‌ها به مثابه شهروند از نظر حقوق و از جمله حق آزادی بیان، نقش تسریع‌کننده رسانه‌ها در حقوق شهروندی و کمک این حقوق به کمیت و کیفیت ارتباطات جمعی مباحثی هستند که حقوق شهروندی و رسانه‌ها را به هم مرتبط می‌سازند.

    به گزارش خبرنگار عطنا، نشست مجمع سالانه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با موضوع...

    ادامه مطلب
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    تخطی صدا و سیما از قانون اساسی به معنای نقض حقوق شهروندی است

    حقوق‌دان و کارشناس رسانه با بیان اینکه امروزه در جامعه رسانه‌ای شده، اطلاعات به سرعت نور عبور می‌کنند و آزادی رسانه و گردش اطلاعات یک ضرورت حیاتی است، گفت: با وجود اینکه ارتباط بین حق شهروندی و رسانه روشن است و به معنای آزادی، استقلال و امنیت رسانه است اما مسئله اصلی، عدم درک وضع موجود جهان رسانه‌ای شده توسط ساختارهای حکومتی است.

    به گزارش خبرنگار ادامه مطلب

  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    چگونه در سیلاب اطلاعات شنا کنیم و غرق نشویم

    در جهان بيش از سه‌ميلياردو ٨٣٨ ميليون نفر، کاربر اينترنت هستند. مغز انسان سوت مي‌کشد، وقتي مي‌شنود که در هر دقيقه، بيش از ١٥ ميليون متن، يعني هر روز ٢٢ ميليارد متن، در فضاي مجازي ارسال مي‌شود. هر روز صدها ميليون نفر، با موبايل خود عکس و فيلم مي‌گيرند يا متن ارسال مي‌کنند. روزانه بيش از ٣٨٠ ميليارد ايميل، بين افراد رد و بدل مي‌شود. همه‌چيز در حال ثبت و ضبط است. دولت‌ها، نهادها،...

    ادامه مطلب
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

    زدن تیشه به ریشه نهادهای روزنامه‌نگاری با جعلی‌نامیدن خبرها

    سعید ارکان‌زاده یزدی: اخبار جعلی یا «فیک‌نیوز» در 2سال گذشته به یک موضوع بحث‌برانگیز در عرصه رسانه‌ای غرب ـ به‌خصوص در آمریکا ـ تبدیل شده است. گاهی گفته می‌شود که کشورهایی با همین اخبار جعلی، در انتخابات دیگر کشورها دخالت کرده‌اند و گهگاه نیز این‌طور شنیده می‌شود که دولت‌ها با جعلی‌خواندن اخبار رسانه‌های ریشه‌دار، می‌خواهند از قدرت رسانه‌ها بکاهند. مهدی سمتی ـ استاد و...

    ادامه مطلب
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    مرور کارنامه دنیس مک کوئیل در حوزه مطالعات ارتباطی

    «امروز صبح، ما خبري دريافت کرديم که مي گفت دنيس مک کوئيل درگذشته است». سه روز پيش از آنکه دانشکده تحقيقات ارتباطات دانشگاه آمستردام، بيانيه خود را با اين جمله آغاز کند، دنيس مک کوئيل ٨٢ ساله انگليسي، محقق مشهور علوم ارتباطات، در ٢٥ ژوئن مصادف با چهارم تير درگذشته بود.
    ادامه مطلب
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    فرهنگ خرید و عضویت در شبکه های اجتماعی

    ایا کسانیکه عضو شبکه های اجتماعی هستند بیشتر از افرادی که عضو شبکه های اجتماعی نیستندخرید می کنند؟ یا به مراکز خرید می روند؟
    برای پاسخ به این پرسش ما نتایج تحقیقی که در باب مراکز خرید در تهران در دست انجام داریم مورد استفاده قرار می دهیم. بخشی از این تحقیق با روش پیمایش و نمونه 2200 نفری در مناطق 22 گانه تهران انجام شده است.
    نتایج نشان می دهد بیشتر کسانی که به مراکز خرید سر می زنند و...

    ادامه مطلب
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

    پلاسکو و درس‌هایی برای روزنامه‌نگاران

    حادثه پلاسکو از چند حیث می‌تواند درس‌هایی برای روزنامه‌نگاران داشته باشد. اولین مورد، توجه به داشتن پوشش خبری مناسب از وقایع حساس در حال وقوع است.

    در مواقع بحران، نوعی عطش خبری در جامعه ایجاد می‌شود و مخاطب به دنبال فرو نشاندن این عطش، به دنبال اخبار و اطلاعات می‌گردد. باید حواسمان باشد که اگر رسانه‌های خبری غالب از طریق تغذیه مناسب به موقع و قانع‌کننده نتوانند در فرو نشاندن...

    ادامه مطلب
  • ۹ بهمن ۱۳۹۵

    شهر تهران همان پلاسکو است

    خبرِ جان باختنِ انسان‌ها در حوادث؛ تأسف‌بار است ولی اعتراف می‌کنم که وقتی اخبارِ حوادثِ مختلفی را می‌شنوم که در کشور رخ می‌دهند کمتر دچار شوک می‌شوم چون وقوع این حوادث دور از انتظار نیست.
    ادامه مطلب
  • ۸ بهمن ۱۳۹۵

    زنان و شبکه‌های اجتماعی جدید

    حداقل در مورد ایران، عوامل زیادی باعث شده است که اثرگذاری رسانه ها بر جنسیت، هیچگاه دامنه و شدت رسانه ها و شبکه های اجتماعی را نداشته باشد. در واقع به خاطر تفاوت عملکردی رسانه ها در کشورهایی مثل ایران باید از ابتدا اثرگذاری هر یک از رسانه های سنتی و مدرن را در این خصوص بررسی کرد. برای مثال نیاز به آن هست که جدای از اثرگذاری رسانه ها بر کلیت جامعه، فرهنگ، علم، اقتصاد، سیاست و آموزش، میزان و نوع اثرگذاری آنها بر زنان، کودکان، یا قومیت ها را هم موضوع یک مطالعه جدی قرار داد.
    ادامه مطلب